خاطرات
به قلم علی نوذرپور
درباره من
سال ۱۳۳۹ در اهواز به دنیا آمدم.مادرم –خدا بیامرز- می گفت روز ۹ آبان به دنیا آمدم ولی در شناسنامه ام ۲۵ دی ماه ذکر شده است.دوران کودکی را در محله های لشکرآباد و بیست متری شهرداری ها زندگی کردم.دوره ابتدایی را در مدرسه ابتدایی بهار،فروغی و کسری گذراندم و دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی ماندانا...
در ادامه بخوانید...
شهر تهران درآمد پایدار می‌خواهد
کد مطلب: 27303
تاریخ انتشار: 1396/03/06
علی نوذر پور(رئیس جامعه مهندسان شهرسازی ایران)
علی نوذر پور(رئیس جامعه مهندسان شهرسازی ایران) شهر تهران درآمد پایدار می‌خواهد پس از پایان یافتن انتخابات شوراها انتظار می رود تغییراتی در شهرداری برای ساماندهی وضعیت شهر صورت گیرد.این تغییرات در دو دسته قابل ارائه است.دسته اول اقداماتی که به درون تشکیلات ساختار شهرداری باز می گردد. یکی از این مسائل بحث نیروی انسانی است که هم از نظر ازدیاد نیروی انسانی و هم کیفیت پایین آن ها مشکل ساز شده است در نتیجه باید در این رابطه اقدام به کاهش نیروی انسانی و ارتقاء کیفیت نیروی انسانی شود.نکته دیگر اصلاح ساختار و سازماندهی شهرداری است چون بین ساختار اصلی شهرداری و سازمان های وابسته به آن تشکیلات موازی به وجود آمده است. این تشکیلات یا باید در حد معاونت باقی بماند و یا در حد سازمان قرار گیرند ضمن این که برخی از سازمان ها باید ادغام شوند.

پس از پایان یافتن انتخابات شوراها انتظار می رود تغییراتی در شهرداری برای ساماندهی وضعیت شهر صورت گیرد.این تغییرات در دو دسته قابل ارائه است.دسته اول اقداماتی که به درون تشکیلات ساختار شهرداری باز می گردد. یکی از این مسائل بحث نیروی انسانی است که هم از نظر ازدیاد نیروی انسانی و هم کیفیت پایین آن ها مشکل ساز شده است در نتیجه باید در این رابطه اقدام به کاهش نیروی انسانی و ارتقاء کیفیت نیروی انسانی شود.نکته دیگر اصلاح ساختار و سازماندهی شهرداری است چون بین ساختار اصلی شهرداری و سازمان های وابسته به آن تشکیلات موازی به وجود آمده است. این تشکیلات یا باید در حد معاونت باقی بماند و یا در حد سازمان قرار گیرند ضمن این که برخی از سازمان ها باید ادغام شوند.از دیگر اقداماتی که باید به آن توجه شود توزیع در آمدی است به عبارت دیگر باید مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که در درون شهرداری صورت می گیرد شفاف سازی شده و آئین نامه ها و چارچوب های مالی مورد اعتنا توسط شهرداری باید به روز رسانی شود. واقعیت این است که برخی از این آئین نامه ها اشکال قانونی دارند و نیازمند اصلاح قانون است.
در حوزه عملکردی که بیرون از مجموع شهرداری را شامل می شود مهم ترین مسئله ای که مردم با آن دست به گریبان هستند حمل و نقل است به این ترتیب باید توجه بیشتری به مسئله حمل و نقل عمومی صورت گیرد.به ویژه مترو که سهم آن طبق قانون بایستی به 30 درصد از سفرهای درون شهری برسد اما در حال حاضر سهم آن کمتر از 15 درصد است.اقدام بعدی باید در خصوص نوسازی ناوگان اتوبوسرانی باشد که تا پایان امسال قریب 75 درصد آن به فرسودگی می رسد.منظور از نوسازی هم جایگزینی اتوبوس های نو به جای کهنه و هم توسعه یعنی خرید اتوبوس های جدید است.در تاکسیرانی هم نوسازی باید مورد توجه قرار گیرد.سال گذشته از منابعی که دولت در اختیار گذاشت 12000 تاکسی در تهران نوسازی شد.
محور دوم مسائل برون شهری بحث آلودگی هوا است که نیاز به همکاری سایر دستگاه ها دارد و البته اجرای مصوباتی که دولت ارائه داده از اهمیت بالایی برخوردار است .محور های مختلفی در این مصوبه مورد تاکید قرار گرفته که یکی از آن ها نوسازی بافت شهری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
ایمنی شهری از محور های بعدی است که باید تغییرات در آن اعمال شود.در خصوص ایمنی شهر در تهران با 2 مقوله بسیار مهم روبه رو هستیم.اول مقوله ایمنی شهر در سوانح طبیعی و حوادث غیر مترقبه از قبیل سیل و زلزله است ،که در هر 2 مورد شهر ناتوان است. سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران باید در ساختار ،نیروی انسانی خود بازنگری کند .باید آمادگی لازم را در آن ایجاد کرد که هم بتواند شهر را قبل از این که اتفاقی در آن رخ دهد ایمن کند و هم در زمان حادثه بتواند به درستی و در زمان مناسب نسبت به نجات انسان ها اقدام به عمل آورد.مسئله دیگر در حوزه ایمنی شهری بحث آتش نشانی است.ساختمان های ما به خصوص کارگاه ها نیازمند بازنگری و بازسازی هستند. در خصوص کارگاه ها با همکاری اداره کار و سایر ساختمان ها را شهرداری مستقلا باید ورود پیدا کند.ایمنی ساختمان باید در دستور کار قرار گیرد.این مجموعه اقدامات اولویت داری است که باید شهردار جدید به آنها توجه کند.
البته مسئله شهر سازی که بخش بسیار مهمی است اولویت دیگر اقدامات شهرداری به حساب می آید که هم اجرای طرح های جامعه شهر تهران بدون این که از آن عبور کنیم یا بخشی از آن را نادیده بگیریم و هم در خصوص صدور پروانه ساختمانی که باید در چارچوب طرح جامع تفصیلی صادر شود.ضمن این که باید توجه کنیم تا ساختمانی خارج از پروانه ساختمانی ساخته نشود و از تخلفات ساختمانی جلوگیری به عمل اید.و در نهایت این که منبع در آمدی شهرداری را از شهر سازی به واسطه عبور از مقررات شهر سازی تامین نکینم.تراکم فروشی و کاربری فروشی از بین برده شود و تلاش کنیم که در آمدهای پایدار از حوزه های دیگری که قابل وصول است به وجود آید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین عناوین