خاطرات
به قلم علی نوذرپور
درباره من
سال ۱۳۳۹ در اهواز به دنیا آمدم.مادرم –خدا بیامرز- می گفت روز ۹ آبان به دنیا آمدم ولی در شناسنامه ام ۲۵ دی ماه ذکر شده است.دوران کودکی را در محله های لشکرآباد و بیست متری شهرداری ها زندگی کردم.دوره ابتدایی را در مدرسه ابتدایی بهار،فروغی و کسری گذراندم و دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی ماندانا...
در ادامه بخوانید...
سال نو و استراتژی جدید مدیریت شهری تهران
کد مطلب: 27475
تاریخ انتشار: دوشنبه 19 فروردين 1398
یادداشت علی نوذرپور در روزنامه همشهری؛
در آخرین نشست شهردار تهران با معاونین و شهرداران مناطق 22گانه در سال 1397؛ از استراتژی جدید در سال نو سخن گفته شد و آن چیزی نبود جز "تفکیک پسماند از مبداء". استراتژی که؛ نو نیست و بارها از آن سخن گفته شده است. در قوانین کشور اعم از دائمی و غیردائمی، درازمدت و میان مدت. در قانون مدیریت پسماند، در قانون برنامه های میان مدت توسعه کشور از تفکیک پسماند به عنوان یک ضرورت یاد شده است که می باید تا پایان سال 1390 در کلانشهرها و شهرهای مراکز استان انجام می شد.

در آخرین نشست شهردار تهران با معاونین و شهرداران مناطق 22گانه در سال 1397؛ از استراتژی جدید در سال نو سخن گفته شد و آن چیزی نبود جز "تفکیک پسماند از مبداء". استراتژی که؛ نو نیست و بارها از آن سخن گفته شده است. در قوانین کشور اعم از دائمی و غیردائمی، درازمدت و میان مدت. در قانون مدیریت پسماند، در قانون برنامه های میان مدت توسعه کشور از تفکیک پسماند به عنوان یک ضرورت یاد شده است که می باید تا پایان سال 1390 در کلانشهرها و شهرهای مراکز استان انجام می شد.
 وزارت کشور نیز از دهه 70 به صورت جدی؛ مدیریت پسماند در شهرها را در دستور کار قرار داد و بخشنامه ها و دستورالعمل هایی مبتنی بر مطالعات و پژوهش های متعدد تهیه و ابلاغ کرد و شهرداری ها در چارچوب آنها اقدامات زیادی را انجام دادند. ابتدا از دفن بهداشتی پسماندها آغاز شد و سپس به دفن مهندسی پسماندها و در نهایت، استراتژی اصلی یعنی تفکیک پسماندها در مبداء تولید در دستور کار قرار گرفت و در شهرهای شمالی و کلانشهرها در دهه اخیر، احداث تاسیسات زباله سوزی نیز اضافه شد. 
 ولی همه این فعالیت ها و اقدامات در نهایت، نتوانست مدیریت پسماند در شهرها به ویژه در تهران را به تحقق اهداف مندرج در قانون مدیریت پسماند و قوانین برنامه های میان مدت؛ هدایت کند و می توان اذعان داشت ما هنوز در این خصوص در ابتدای راهیم. 
 بنابراین شهردار تهران به درستی؛ مدیریت پسماند را در سال نو، مورد توجه قرار داده است، در این میان توجه به تفکیک کلیه پسماندها اعم از خشک و تر می باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که در حال حاضر صرفاً تفکیک پسماند خشک در دستور کار شهرداری تهران است. 
 تفکیک پسماند خشک حسب گزارش تحویل و تحول شهرداری در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری حدود 3 درصد بوده است. در منطقه 22 شهرتهران نیز از ابتدا این مهم در دستور کار قرار گرفت و با در نظر داشت سیاست های اجرایی چون تحویل پسماند خشک در مقابل بیمه کردن ساختمان ها در برابر سوانح و حوادث طبیعی توانستیم تا پایان سال گذشته این نسبت را به 17 درصد برسانیم. در سال جاری با توجه به استراتژی اعلامی شهردار تهران؛ علاوه بر پیشرفت در این خصوص، برای پسماند تر هم هدف گذاری خواهد شد، البته این مهم در صورت همراهی مجموعه شهرداری تهران امکان پذیر خواهد بود. 
 برای موفقیت در این مسیر علاوه بر آموزش و ارتقاء فرهنگ عمومی- که لازمه موفقیت در این مسیر است - می باید شهرداری زیرساخت های لازم را برای این امر مهیا سازد. و به عبارت دیگر؛ این بار هماهنگی های لازم بین تمامی ارکان ذیمدخل در شهرداری ضروری است. ضمن اینکه برای موفقیت در این امر؛ ضرورت دارد که وفق مفاد سند آسیب شناسی مدیریت پسماند مصوب هیات دولت؛ وزارتخانه های کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد نیز وظایف و ماموریت های یادشده را اجرایی کنند. 
 وفق این سند مقرر بوده که؛ 
 وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ تسهیلات و شرایط لازم را برای اجرایی نمودن دستورالعمل بهره برداری و استفاده صنایع از سوخت های مشتق شده از پسماندها (RDF) فراهم نماید. 
 وزارت جهاد کشاورزی؛ بهره مندی از کودهای کمپوست را با توجه به نیازهای تغذیه ای و تقویت خاک را اجرایی کند. 
 وزارت نیرو؛ سقف زمانی خرید تضمینی برق زیست توده را به ده سال افزایش دهد. 
 سازمان حفاظت محیط زیست؛ ضوابط استقرار واحدهای بازیافت (نیروگاه های زباله سوز، واحد های بیوگاز و کمپوست) را با هدف تسهیل استقرار آن ها در محدوده شهرها؛ اصلاح کند. 
 سازمان ملی استاندارد؛ با تهیه و تدوین و به روزرسانی مستمر استانداردهای حوزه محصولات بازیافتی و محل کاربرد آنها و استانداردهای تخلیه و سنجش آلاینده های حاصل از فرایندهای مختلف دفع، بازیافت و پردازش را در دستور کار قرار داده و برای اجباری شدن قانونی آنها اقدام نماید. 
 و در این راستا وزارت کشور نیز نظام پایش و ارزیابی مدیریت اجرایی پسماندهای عادی را در قالب بانک اطلاعات مدیریت پسماندهای عادی برای کلیه شهرهای کشور عملیاتی نماید. 
 جمع بندی اینکه، با عزم و اراده ملی و هماهنگی ارکان حاکمیت اعم از دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نیز همراهی مردم، استراتژی جدید شهردار تهران محقق خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین عناوین