خاطرات
به قلم علی نوذرپور
درباره من
سال ۱۳۳۹ در اهواز به دنیا آمدم.مادرم –خدا بیامرز- می گفت روز ۹ آبان به دنیا آمدم ولی در شناسنامه ام ۲۵ دی ماه ذکر شده است.دوران کودکی را در محله های لشکرآباد و بیست متری شهرداری ها زندگی کردم.دوره ابتدایی را در مدرسه ابتدایی بهار،فروغی و کسری گذراندم و دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی ماندانا...
در ادامه بخوانید...
مجلس و لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها
کد مطلب: 27611
تاریخ انتشار: سه شنبه 19 آذر 1398
یادداشت دکتر نوذرپور در روزنامه همشهری؛
پیشینه لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداریها به ۳۵ سال پیش برمی گردد.

زمانی که در قانون بودجه سال ۱۳۶۲ در بند"ب" تبصره ۵۲ دولت مکلف به ارایه لایحه خودکفایی شهرداریها شد. از آن تاریخ به بعد، علیرغم اینکه دولت نتوانست لایحه یاد شده را تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، از سهم کمک های دولت به شهرداریها بتدریج کاسته شد، به گونه ای که اکنون تنها ۶ درصد از بودجه شهرداریها از ردیف های بودجه سالیانه کشور تامین می شود و بخش عمده منابع درآمدی شهرداریها از عوارض و جرائم ناشی از ساخت و سازهای اشخاص حقیقی و حقوقی تامین می شود.
در این سالها، وزارت کشور بارها برای رفع مشکلات قانونی شهرداری ها خیز برداشت ولی تا به امروز که لایحه یاد شده تحت عنوان "درآمدهای پایدار" به دولت ارائه شد، موفق نبود و از این بابت، باید از وزارت کشور و هیات دولت تشکر کرد که پس از مدت زمانی طولانی بالاخره این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی گردید.
با توجه به علاقمندی و پیگیری مجلس شورای اسلامی به لایحه یاد شده به موازات اهتمام وزارت کشور برای تهیه و تصویب آن در دولت؛ به ویژه کمیسیون مشترک درآمدهای پایدار به ریاست سرکار خانم دکتر مافی، انتظار تصویب سریع لایحه در مجلس شورای اسلامی می رود. در این میان پیگیری شهرداری تهران و سایر کلانشهرها می تواند در تصویب لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداریها بسیار موثر افتد.
برآورد می شود در صورتیکه لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ،موارد ذیل محقق شود:
۱-سهم شهرداریها از عوارض نوسازی که هم اکنون ۲ درصد است طی فرایند زمانی پیش بینی شده به ۳0 درصد برسد. در این صورت تغییر رویکرد جدی در تأمین منابع درآمدی شهرداریها را خواهیم بود. تغییر در رویکرد و اخذ عوارض بر تولید فضای شهری به مصرف آن فضا که بسیار درست خواهد بود.
۲-سهم شهرداریها از منابع موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده به نسبت پنجاه درصد به عنوان سهم شهرداریها و دهیاریها تعیین می شود که سهم دولت و مدیریت امور محلی از مالیات بر ارزش افزوده برابر خواهد شد.
۳-منابع مهم دیگری در این لایحه دیده شده است که در صورت تصویب، درآمدهای مناسبی برای شهرداریها خواهد شد که به عنوان مثال می توان به محورهای ذیل اشاره کرد:
الف)ده درصد از مبالغ دریافتی بابت صدور و تمدید گذرنامه و گواهینامه رانندگی
ب)یک درصد از کل درآمدهای حاصل از قانون مالیاتهای مستقیم
ج)مهمتر اینکه کلیه دستگاههای اجرایی و نیروهای مسلح مکلف شده اند حقوق و عوارض و بهای خدمات قانونی شهرداریها را همه ساله حداکثر تا پایان سال مالی به حساب شهرداری مربوطه واریز نمایند.
د)اجازه داده شد که کدهای درآمدهای ذیل به کدهای شش گانه اضافه شود:
-واگذاری دارایی های مالی
-واگذاری دارایی های سرمایه ای
-درآمد حاصل از سرمایه گذاری و مشارکت در سرمایه گذاری
ه)امکان استفاده از انواع ابزارهای تأمین منابع مالی و روش های اجرایی مناسب برای اجرای پروژه های مصوب
ضمن قدردانی از دولت به ویژه وزارت کشور، سازمان شهرداریها و دهیاریها به واسطه تهیه و تصویب لایحه منابع درآمدی پایدار در هیات دولت و نیز پیگیری های مجدانه دولت به ویژه کمیسیون مشترک درآمدهای پایدار مجلس شورای اسلامی؛ انتظار می رود که این لایحه در اولویت اول بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و شهرداریها پس از ۳۵ سال از مزایای قانونی منابع درآمدی پایدار برخوردار شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین عناوین