خاطرات
به قلم علی نوذرپور
درباره من
سال ۱۳۳۹ در اهواز به دنیا آمدم.مادرم –خدا بیامرز- می گفت روز ۹ آبان به دنیا آمدم ولی در شناسنامه ام ۲۵ دی ماه ذکر شده است.دوران کودکی را در محله های لشکرآباد و بیست متری شهرداری ها زندگی کردم.دوره ابتدایی را در مدرسه ابتدایی بهار،فروغی و کسری گذراندم و دوره راهنمایی را در مدرسه راهنمایی ماندانا...
در ادامه بخوانید...
بام آسمان از المان های اصلی شهر تهران خواهد شد
کد مطلب: 27646
تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 بهمن 1398
علی نوذرپور با شهرنوشت:
علی نوروزپور شهردار منطقه 22 تهران در گفتگو با خبرنگار شهرنوشت درباره افزایش سرانه های هفت گانه و طرح بام آسمان، بارگذاری ها در سراسر منطقه، تذکر سخنگوی شورای شهر تهران درباره این بارگذاری ها، و... سخن گفته است که در ادامه بخش دوم این گفت وگو را می خوانید.

• یکی از چالش های مناطق حاشیه ای تهران، سگ های بدون صاحب است. موضوعی که در منطقه 22 هم شاهد آن هستیم. شما برای برون رفت از این چالش چه اقداماتی انجام داده اید؟
همان طور که اشاره کردید، با توجه به اینکه در مناطق حاشیه ای تهران سگ های بلاصاحب زیادی وجود دارند، مکانی به نام «دهکده مهربانی» ایجاد کردیم که سگ ها در آن جا جمع آوری شده و توسط NGO ها مدیریت می شوند و ما در مدیریت آن نقشی نداریم. در واقع فضا، زیر ساخت، لانه و شبکه ویژه برای آن ها درست کرده و حصار کشیدیم و مدیریت این مجموعه را به انجمن طرفدار حیوانات واگذار کردیم و خود آن ها برای دارو، کلینیک دامپزشکی، عقیم و واکسینه کردن سگ ها هزینه می کنند.
از سوی دیگر چون تعداد این سگ های بلاصاحب بسیار زیاد است، برای فاز دوم آن نیز زمینی در انتهای منطقه در وردآورد تهیه شده که حتی اعتبارش را دریافت کردیم و احتمالا تا پایان سال فاز دوم را آغاز می کنیم. فعلا ظرفیت نگهداری 1000 قلاده است و حدود 500 قلاده سگ در آن نگهداری می شوند.

• فاز دوم دریاچه و ساخت هتل کنار آن به کجا رسیده است؟
مدیریت دریاچه در سال های گذشته از منطقه منتزع و به سازمان بازنشستگی کارکنان شهرداری محول شده است و شهرداری منطقه درباره محدوده دریاچه اختیارات چندانی ندارد ولی با این حال دو اقدام در این مورد انجام شده است: بوستان «راز هستی» که در مورد آن توضیح دادیم در جنوب دریاچه شهدای خلیج فارس است و ورودی به دریاچه برای آن تعبیه کردیم . دیگر اینکه در شمال دریاچه در کنار ساخت و سازهای صورت گرفته مسیر پیاده راهی به طول یک کیلومتر و به عرض متوسط 20متر احداث کردیم تحت عنوان گذر فرهنگی «تاراز» که بزرگترین فضای عمومی شهری است که حدود ۵۵میلیارد هزینه شده و حرکتی است به سمت شهر انسان محور و تصمیم داریم که مناسبت های فرهنگی، هنری و تفریحی را در آن برگزار کنیم و محلی برای اجتماعات اقوام و گروه های مختلف فرهنگی اجتماعی شود.

• چندی پیش سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مصاحبه ای از بلندمرتبه سازی ها و بارگذاری های زیاد در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس انتقاد کرد و گفت دریاچه به حیاط و حوض برج های اطرافش تبدیل شده است. در طرح تفصیلی جدید چه راهکارهایی برای حل این مسئله دیده شده است؟ ضمن اینکه به نظر می رسد به تذکر آقای اعطا پاسخی نیز داده نشد؟
پاسخ تذکر آقای اعطا را در نامه ای دادیم. ما چون مستقیما نمی توانیم با شورا مکاتبه کنیم، بنابراین نامه هایمان را به معاونت برنامه ریزی می دهیم و آن معاونت مراتب را به شورا منعکس می کند.
بحثی که آقای اعطا مطرح کردند معضلی است که در منطقه 22 تا سال 93 بوده، به گونه ای که شورای عالی شهرسازی و معماری کشور را وادار می کند مصوبه ای در خصوص منطقه 22 داشته باشد و شهرداری تهران را مکلف می کند که طرح تفصیلی ویژه برای منطقه 22 ظرف 3 ماه تهیه شود و به تایید شورای عالی معماری و شهرسازی کشور برسد. مباحثی که آقایان اعطا و سالاری و دیگر اعضا مطرح می کنند مربوط به ظرفیتی است که قبلا در طرح تفصیلی منطقه 22 بوده و در سال 91 این طرح به تصویب شورای شهر و کمیسیون ماده 5 رسیده بود و اجازه می داد که منطقه مجوز بلندمرتبه سازی و برج دهد و این موارد مشکلی بود که در طرح تفصیلی وجود داشته است و شهردار منطقه هم براساس طرح تفصیلی مکلف بوده که پروانه صادر کند. این گونه است که در حال حاضر با یک ظرفیت بارگذاری قریب به 480 هزار نفر مواجه هستیم، هرچند که در حال حاضر بیش از 210هزار نفر ساکن نشدند.
اگر همه این جمعیت ساکن شوند که ما در منطقه قطعا با مشکل جدی در سرانه های 7گانه روبه رو خواهیم شد.

به هر حال سخن آقای اعطا ناظر به گذشته است که مورد نقد همه شهرسازان کشور بوده است. از جمله متولیان رسمی این موضوع شورای عالی شهرسازی و معماری کشور بوده که این مصوبه را در سال 93 تصویب و شهرداری تهران را مکلف می کند که چند اختیار که در این طرح وجود دارد را لغو و طرح تفصیلی ویژه تهیه شود. از جمله آن لغو مجوز بلندمرتبه سازی بوده اما متاسفانه این مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری از طریق شهردار وقت تهران به شهردار منطقه 22 ابلاغ نمی شود و بعد از سال 93 هم تا دوره جدید مدیریت شهری همچنان شهرداری منطقه 22 توافق و پروانه صادر می کرد که البته تعداد آن نسبت به قبل از آن قابل قیاس نیست. از جمله برجی در شمال دریاچه در همین ایام پروانه اش صادر، زمینش تعیین وضیت شده و 70 درصد زمینش را شهرداری گرفته و به 30 درصد آن اجازه بلند مرتبه سازی دادند که در قالب پروانه ساختمانی بوده و قاعدتا شهرداری حال حاضر نمی تواند برای کسی که پروانه ساختمانی دارد ممنوعیت یا محدودیتی ایجاد کند مگر اینکه یک مرجع قضایی آن پروانه ساختمانی را ابطال کند. بنابراین اینکه در کنار دریاچه شهدای خلیج فارس یا در مجموعه دریاچه اتفاقاتی افتاده که مغایر با مقررات طرح تفصیلی به خصوص بعد از سال 93 بود یا بارگذاری بیش از حد به اکولوژی منطقه وارد شده مطلبی است که همه به آن اذعان دارند ولی همه مدیران شهری از شهرداری تا شورای شهر مقید به قانون هستیم حتی اگر بر اساس آن قانون کاری بر خلاف اصول شهرسازی صورت گرفته باشد ولی تا زمانی که سند قانونی در اختیار ذینفع است بایستی به آن اعتنا کنیم مگر اینکه یک مرجع قضایی آن سند را باطل کند تا ما بر آن اساس بتوانیم ممانعت کنیم.

• بله، اما شما اشاره کردید که نصف برج ها ساکن و مستقر شدند و بیش از 6 درصد افزایش سرانه ها را داشتیم اگر همه ساکنان بیایند و جمعیت اضافه شود فکر می کنید چه تبعاتی خصوصا در حوزه ترافیکی خواهد داشت؟

قاعدتا این روند قابل ادامه نیست و باید در توسعه کالبدی منطقه 22 رویکرد انقباضی داشته باشیم. به همین خاطر مشاور طرح تفصیلی منطقه که از سه سال پیش آغاز به کار و طرح تفصیلی ویژه منطقه 22 را تهیه و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور هم رسیده و در مرحله بررسی توسط شورای شهر تهران و کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری کشور است با این رویکرد این طرح را تهیه کرده که بالای همت و پایین حکیم کاملا فراغتی و حفاظتی دیده شود، یعنی در آن قسمت ها بارگذاری سکونتی و تجاری نخواهیم داشت و عمده بارگذاری ها در مسیر دالان بین همت و حکیم خواهد بود. ضمن اینکه ظرفیت جمعیت پذیری طرح تفصیلی ویژه نسبت به چیزی که در طرح تفصیلی حال یعنی طرحی که در سال ۹۱ تصویب و ابلاغ شده حدود ۲۲۰ هزار نفر کمتر است یعنی ما براساس طرح تفصیلی فعلی می توانیم حدود ۷۵۰ هزار نفر بارگذاری جمعیتی داشته باشیم در حالی که در طرح تفصیلی ویژه این تعداد به حداکثر ۵۲۰ هزار نفر محدود شده است. بنابراین طرح تفصیلی منطقه ۲۲با رویکردی انقباضی برای جمعیت پذیری و رویکردی کاملا زیست محیطی و حفظ سرمایه های اکولوژیک منطقه به ویژه سرمایه های جنگلی، کوهستانی و فضاهای بازی که وجود دارد تهیه شده است. نکته مهم دیگر در طرح تفصیلی ویژه این است که بخش عمده اراضی که به واسطه این کاهش جمعیت پذیری باقی می ماند به سرانه هایی اختصاص می یابد که در منطقه با کمبود مواجه هستند.
در حال حاضر جمعیت منطقه حدود ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار نفر است اما چون رشد جمعیت در منطقه ۲۲ تقریبا ۵ برابر میانگین رشد شهر تهران است، جمعیت پذیری به سرعت در حال اتفاق افتادن است ولی تا افق طرح جامع تهران در ۱۴۰۴ بیشتر از ۳۲۰ هزار نفر جمعیت ساکن نخواهد شد، بنابراین برای ساکن شدن ۵۲۰ هزار نفر پیش بینی شده، باید افق را به ۱۰ سال بعد از ۱۴۰۴ ببریم که تا آن ایام قاعدتاً هم شهرداری باید در تأمین سرانه ها کوشا باشد و هم وزارتخانه ها و سازمان های دولتی.


• درباره شهربازی که قرار است در حاشیه دریاچه ایجاد شود و پروژه بام آسمان بگویید.
ما نه تنها در آن بخش ها مشکل داریم بلکه بخشهایی از دریاچه به صورت پروژه های مشارکتی انجام شده یعنی شهرداری با سرمایه گذار مشارکت کرده و طبق روال گذشته شهرداری، پروانه ساختمانی اخذ نمی کردند یا سهل می گرفتند. این مسائل هم در این دوره از مدیریت شهری مورد توجه قرار گرفته است. ولی آنچه که ما در این دوره برای دریاچه خلیج فارس که در اختیار مدیریت منطقه بوده عمل کردیم بوستان راز هستی در جنوب دریاچه و ایجاد گذر فرهنگی تاراز در شمال آن بوده است. آنچه که در آینده مد نظر مدیریت منطقه است ایجاد یک پروژه بزرگ مشارکتی است به نام «بام آسمان» که پلی است که دریاچه را به چیتگر وصل خواهد کرد و در کنار آن یک مجموعه چرخ و فلک به ارتفاع 210 متر دیده شده که می تواند بعد از اجرا به یکی از المان های اصلی شهر تهران بعد از برج میلاد ، میدان آزادی و دریاچه شهدای خلیج فارس تبدیل شود که بعد از این که این پروژه به تایید نهایی کمیسیون ماده 5 برسد در معرض رقابت سرمایه گذاران قرار می گیرد که امیدواریم در این دوره شروع و بخش قابل توجهی از آن انجام شود. مطالعاتی در مورد دریاچه و اطراف آن و طرح هایی که باید در آن اجرا شود به عنوان یک طرح موضعی در حال انجام است و بعد از آن باید در کمیسیون ماده پنج مورد بررسی قرار بگیرد و تکلیف بارگذاری ها در محدوده دریاچه روشن خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ترین
آخرین عناوین